Plan marketingowy
Prowadzone zajęcia dydaktyczne
Plan marketingowy
Pliki do pobrania
Zarządzanie marką
Zarządzanie marką
Pliki do pobrania
Marketing w Internecie
Projekt z przedmiotu Marketing w Internecie:
- Stworzenie strony internetowej – np. na stronie Wix.com (+ stworzenie mapy strony internetowej; + odpowiedzi na 5 pytań, które są poniżej).
- Rezerwacja domeny i przekierowanie z zarezerwowanej domeny na nowopowstałą stronę.
- Założenie darmowego konta na Brand24.pl (lub na innej stronie służącej do monitoringu Internetu), monitorowanie wybranych słów i wygenerowanie raportu.
- Założenie profili firmowych na serwisach społecznościowych na: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, uzupełnienie profili oraz umieszczenie na nich przekładowych treści (nie ma konieczności umieszczania treści – filmów – na YouTube).
- Stworzenie pełnej makiety (projektu UX/UI) aplikacji mobilnej (dla wybranego systemu operacyjnego) dedykowanej stronie internetowej. Przed przystąpieniem do pracy należy odpowiedzieć na wątki, które są poniżej. Jest pełna swoboda do techniki makietowania. Przykładowe programy do makietowania:
- http://www.axure.com
- https://moqups.com
- http://pencil.evolus.vn
- https://www.uxpin.com
- https://balsamiq.com
Ad. 1 Przed (!) tworzeniem strony internetowej należy odpowiedzieć na kluczowe pytania (krótkie odpowiedzi umieszczamy w projekcie):
- jaki jest cel moich działań?
- do kogo chcę dotrzeć?
- jaki wizerunek firmy chcę stworzyć?
- co będzie treścią strony?
- według jakich fraz/słów kluczowych internauci powinni znajdować moją stronę w wyszukiwarkach?
Ponadto należy sobie odpowiedzieć na wątki dotyczące wyglądu strony (te odpowiedzi są tylko dla grup projektowych - nie ma potrzeby umieszczania ich w projekcie):
- kolorystyka,
- dobór ilustracji,
- układ nawigacyjny,
- na jakie elementy treści chcesz zwrócić uwagę czytelnika?
Ad. 5 Przed rozpoczęciem pracy nad makietą aplikacji mobilnej należy krótko:
- określić ogólną tematykę aplikacji mobilnej oraz podstawowych celów - co potrafi dana aplikacja, jaki jest jej cel?
- określić grupę docelową serwisu - do kogo jest skierowana aplikacja?
- zebrać wymagania funkcjonalne aplikacji i określić koncepcję biznesową aplikacji - czym się wyróżnia?
- opracować scenariusz działań użytkownika w aplikacji
Dopiero na końcu tej drogi następuje prototypowanie/makiety funkcjonalnej.
Bardzo proszę jedną osobę na roku (np. starostę/starościnę) o zebranie projektów i przesłanie projektów - tytuł maila: Marketing w Internecie
Projekt powinien składać się:
- pliku tekstowego (np. Word, PDF), w której będą adresy do: strony www i portali społecznościowych; graficzna lub tekstowa mapa strony internetowej; krótki opis w postaci odpowiedzi na pytania,
- raport z programu do monitoringu Internetu (np. Brand24),
- makieta aplikacji mobilnej. Przedstawienie makiety jest dowolne: Word, PowerPoint, film, link do makiety (jeżeli program do makietowanie na to pozwala) lub inna forma,
- prezentacja, która będzie zaprezentowana na ostatnich laboratoriach. Prezentacja nie powinna być prezentowana dłużej niż 7 minut (ostatni punkt dotyczy tylko studiów stacjonarnych).
Projekty należy przesłać do 23 stycznia 2022 r.
Zarządzanie projektem marketingowym
Zarządzanie projektem marketingowym
Strategia produktu
Projekt z przedmiotu obejmuje: opracowanie strategii wprowadzenia innowacyjnego produktu na rynek (na przykładzie wybranego produktu) - praca w grupach 3-4 osobowych; projekt w wersji pisemnej o objętości około 15 000 - 20 000 znaków (ze spacjami i przypisami); prezentacja 7-8 minut. Praca obejmuje m.in.:
- diagnozę i opis rynku krajowego oraz światowego,
- segmentację rynku,
- wykorzystanie elementów produktu-mix,
- kształtowanie nowej marki na rynku,
- kompleksową kontrolę jakości produktów,
- poziomy produktu,
- klasyfikacje produktów: pod względem trwałości i materialności, a także przeznaczenia (konsumpcyjne lub/i przemysłowe),
- przygotowanie asortymentu produktu z uwzględnieniem "produktu głównego" (szerokość, długość głębokość i spójność asortymentu),
- decyzje dotyczące linii produktów,
- rozpisanie cech i korzyści wynikających z tych cech (co najmniej 3 korzyści),
- przygotowanie i uzasadnienie istoty marki na rynku,
- wybór strategii marki produktu,
- decyzje dotyczące nazwy marki i budowy znaku graficznego (znaku towarowego),
- wybór strategii Macierzy Ansoffa,
- zaprojektowanie opakowania.
Pliki do pobrania
Nowoczesne formy reklamy
Nowoczesne formy reklamy
Na zaliczenie należy poprawnie identyfikować wszystkie formy zawarte w materiałach: definiować; wskazywać wady i ich zalety; kategoryzować te formy itp.
Pliki do pobrania
Reklama
Materiały z ćwiczeń:
Pliki do pobrania
Marketing
Materiały z przedmiotu Marketing:
Pliki do pobrania
Digital marketing
Projekt z przedmiotu:
- Identyfikacja i segmentacja odbiorców (ok. 5-15% projektu)
- Ustalenie celów i strategii pomiaru (ok. 5-15% projektu)
- Konfiguracja możliwych kanałów, a także MarTech i AdTech (ok. 70-90% projektu)
Ad 1. Klienci oczekują spersonalizowanych doświadczeń w każdym punkcie kontaktu. Aby to osiągnąć, należy zrozumieć ich cechy demograficzne, behawioralne i technologiczne, a także sposób, w jaki można odpowiedzieć na ich pytania i problemy.
Należy zapoznać się z literaturą mówiącą o grupach docelowych. Można pochodzić do tego punktu w bardzo indywidualny sposób, czyli z korzyścią dla naszego tematu projektu.
Ad 2. Należy wykorzystać informacje o odbiorcach do określenia persony marketingowej i uzyskania jasnego obrazu "podróży sprzedażowej" naszych klientów, aby ustalić cele i strategie pomiaru. Ważne wskaźniki obejmują (nie wszystkie muszą być uwzględnione w projekcie):
- liczbę wyświetleń,
- zasięg,
- kliknięcia,
- współczynnik klikalności (CTR - Click Through Rate),
- współczynnik zaangażowania,
- konwersje,
- koszt za lead (CPL),
- koszt za tysiąc wyświetleń (CPM),
a także wskaźniki back-endowe, takie jak (te wskaźniki w projekcie nie są obowiązkowe)
- zwrot z inwestycji (ROI),
- zwrot z wydatków na reklamę (ROAS),
- atrybucja first- i multi-touch
- oraz wartość klienta w całym okresie jego życia (LCV).
Należy zapoznać się z literaturą mówiącą o: personie marketingowej i ww. wskaźnikach (wydaje się, że aktualniejsza wiedza będzie na stronach internetowych). Ponadto należy przypomnieć sobie celach, czyli jak one powinny wyglądać, aby miały wartość dla przedsiębiorstwa. Można pochodzić do tego punktu w bardzo indywidualny sposób, czyli z korzyścią dla naszego tematu projektu, a nie powyższych wskazówek.
Ad 3. Punkt projektu, który będzie wymagał najwięcej czasu i Państwa pracy twórczej. Do kanałów można zaliczyć mi.n.:
- płatne wyszukiwanie (paid search) i inne reklamy Google Ads
- optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)
- marketing treści (content marketing)
- marketing w mediach społecznościowych (social media marketing)
- inbound marketing (np. publikacja e-booków, organizacja podcastów, przygotowanie wizualizacji danych, jak na przykład infografika, publikacja raportów, organizacja webinarów czy szkoleń)
- e-mail marketing
- chatbot
- marketing mobilny (mobile marketing)
- automatyzacja marketingu (marketing automation)
- reklamy Google Ads
- marketing polecający
- influencer marketing
- marketing afiliacyjny
- reklama wideo (np. marketing na YouTube)
- marketing partnerski
- i inne
Wysoko premiowane w projekcie będą nietuzinkowe (m.in. nie wymienione powyżej) rozwiązania z obszaru digital marketing i marketingu internetowego. Można także tworzyć "hybrydy promocyjne" gdzie rozwiązania digital marketing uzupełniają tradycyjne formy promocji.
Należy zapoznać się z literaturą mówiącą o tych kanałach komunikacji - bez tego niestety nie ma możliwości wykonania projektu z oceną pozytywną. Krótko, ale rzeczowo np. o MarTech i AdTech można przeczytać na stronie Amazon Ads - należy jednak zaznaczyć, że przedstawiają tą tematykę w korzystny dla siebie sposób (MarTech i AdTech nie są obowiązkowe w projekcie, ale podobnie jak z powyższymi wskaźnikami, należy mieć wiedzę na ich temat).
Ważne!
1. Na każdym etapie projektu należy podchodzić do pracy z ujęcia 3 pytań - to stanowi chyba największą trudność projektu, ale w dłuższej perspektywie czasu także największą wartość wiedzy twórców projektu:
- Jak jest?
- Jak powinno być?
- Co zrobić, aby tak było?
2. Ważne w projekcie są dane liczbowe, ponieważ często na tym łatwo stracić punkty z projektu - grupa docelowa, strategia pomiaru itp.
PS. jeżeli będą mieć Państwo uwagi o uzupełnienie wskazówek dotyczących projektu, to informacje powyżej będą aktualizowane.